Skip to Content
  • Verhaal gisteren

Food Inspiration Days: waar de échte food influencers samenkomen

5 minuten leestijd

Brabant is het kloppend hart van de voedselinnovatie. Tijdens het jaarlijkse live-evenement Food Inspiration Days bonst dat hart een tikje extra: dan komt de crème de la crème van de voedselbranche samen in Veghel. Food Inspiration begon ooit als het eerste digitale foodmagazine in Nederland, gericht op professionals. De vraag naar live-ervaringen nam snel toe. “We waren zeg maar de eerste food influencers”, vertelt Maaike de Reuver, hoofdredacteur van het platform Food Inspiration.

“We begonnen vijftien jaar geleden in Eindhoven met 15 partners. Inmiddels zetten 50 betrokken partners zich gezamenlijk in voor vernieuwing.” De eerste FI-Days vond plaats in het iconische Evoluon in Eindhoven. Vijf jaar later verhuisde het evenement naar de CHV Noordkade in Veghel, een strategische plek in het hart van de Brabantse food-industrie, omringd door grote spelers zoals Jumbo en Sligro en dicht bij de bron: de boeren.

Meer dan productpresentaties

Maaike: “Het evenement draait om meer dan alleen productpresentaties; het gaat om het samenbrengen van bedrijven die de voedselindustrie vooruit willen helpen. Denk aan producenten als Unilever Food Solutions en Verstegen, die hun innovaties presenteren aan een select publiek van professionals. Maar ook aan andere organisaties en instanties, zoals de Rabobank met haar Food Forward-programma en AgriFood Capital uit Brabant. We spreken dan ook niet over exposanten, maar over partners. Onder hen zijn ook gemeenten (zoals Meierijstad) en organisaties als het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC).”

Top van de markt

Food Inspiration focust zich met haar artikelen en met het evenement exclusief op professionals. “Anders dan bijvoorbeeld de Horecava, is dit evenement niet bedoeld voor alle mensen die iets doen in de foodbranche, maar voor de top van de branche. De nadruk ligt op kwaliteit en inhoud. Het event trekt jaarlijks rond de 1.400 bezoekers, van directeuren tot inkopers en andere beslissers uit de foodsector. Met een beperkt aantal bezoekers van 700 per dag, creëren we een intiem netwerk en sterke contacten”, zegt Maaike. “De partners krijgen zo de kans om hun merk te associëren met hoogwaardige, toekomstgerichte ideeën.”

Springplank

Het exclusieve karakter betekent niet dat er alleen plek is voor de ‘grote jongens’. Maaike: “We bieden ook een podium aan start-ups. Ontmoetingen met die grote jongens kunnen voor hen de springplank zijn naar scale-up. Zo kwam een kleine ondernemer in gesprek met Sligro, die wilde zijn product wel in het assortiment opnemen. Hij was zó blij!”

“Laat je zien zoals je in de toekomst wilt zijn, ook al ben je daar nog niet helemaal.”

Standhouders presenteren voornamelijk innovatieve producten en diensten op food-gebied. “We stimuleren partners en bedrijven om zichzelf innovatief en toekomstgericht te presenteren: laat je zien zoals je in de toekomst wilt zijn, ook al ben je daar nog niet helemaal. Dit stimuleert ze om nieuwe producten te ontwikkelen, wat weer leidt tot unieke presentaties tijdens het evenement.”

Maatschappelijke transities

Naast product- en dienstontwikkeling focust Food Inspiration ook op transities die van belang zijn in de wereld van eten en drinken. De zes centrale transities in het Trend- & Transitierapport van Food Inspiration – van duurzaamheid tot inclusiviteit – vormen het hart van het programma. Partners maken bijvoorbeeld de no-waste transitie tastbaar met upcycled producten. Maaike: “Zo was er wodka van oud brood en soep van reststromen. De arbeidsmarkttransitie vertaalde zich onder meer in aandacht voor inclusiviteit, tastbaar gemaakt in een barista-café waar doof personeel bezoekers in gebarentaal bediende.”

New Dutch: oude tradities, nieuwe smaken

Bezoekers praten tijdens de events van Food Inspiration niet alleen over voedseltransities, ze ervaren die ook zelf. Een mooi voorbeeld is hybride vlees. “Zoals een hamburger waarin een deel van het vlees is vervangen door plantaardige eiwitten. Dat vermindert de CO2-uitstoot en dierenleed. Of neem een carpaccio met zeewier. Die wil je toch opnemen in je assortiment?”

Dit past perfect in de New Dutch propositie: oude tradities combineren met moderne technologieën. New Dutch was in 2024 het thema van de FI-Days. “We brengen het avontuurlijke van de Nederlandse keuken onder de aandacht. Emile van der Staak, chef van tweesterrenrestaurant De Nieuwe Winkel in Nijmegen, serveerde 700 porties notenpaté. Inspirerend om te zien dat je zonder vlees, vis of zuivel toch sterrenwaardig kunt koken.”

Grote impact

De FI-Days zijn uitgeroepen tot milestone project voor New Dutch 2024. Maaike snapt dat wel. “Nederland loopt voorop in food. Bezoekers zien hoe enorm veel innovatie er in deze sector is. Het inspireert ze om het zelf te gaan doen dan wel in te zetten in hun organisatie. En de impact van food innovaties is groot. Stel je eens voor hoeveel CO2-uitstoot we kunnen reduceren als alle Van der Valk hotels hybride vlees zouden serveren!” 

Dát is de bedoeling van de FI-Days in Brabant. Inspireren om het verschil te maken. Met innovaties die overal kunnen ontkiemen. Ergens tussen boer en bord. Of daar nu een hamburger op ligt of een sterrengerecht.

Kopieer de tekst van dit verhaal

Met één druk op de knop kopieer je gratis de volledige tekst van dit verhaal

Deze pagina delen

Ken je anderen die deze pagina ook kunnen waarderen?

Andere verhalen uit het thema Duurzame voedselsystemen en New Dutch