In THREE-SIXTY in Veghel worden innovatieve oplossingen voor een circulaire economie bedacht. Een mooi voorbeeld is de Verspillingsfabriek.
Dat is wat we in Nederland per jaar aan voedsel verspillen. Nederlandse consumenten kopen twintig procent te veel, koken dertig procent te veel en gooien twintig procent weg. En daar komt dan nog de verspilling door voedselproducenten, verwerkers, winkels en restaurants bij. Wat we het meest verspillen? Groente en fruit. Vanuit innovatiecentrum THREE-SIXTY wil de Verspillingsfabriek in Veghel hier een einde aan maken. Hier worden overschotten, resten en producten waar de consument zijn neus voor ophaalt, in gezonde soepen en sauzen verwerkt.
En omdat de Verspillingsfabriek die misvormde courgettes, niet zo fraai gekleurde paprika’s en overrijpe tomaten voor weinig geld kan inkopen, kan ze er lekker veel van in haar soepen en sauzen stoppen. Een voorbeeld: ketchup van het bekende merk bevat acht procent tomaten. Die van de Verspillingsfabriek éénenzeventig procent. Bovendien zitten er geen toegevoegde suikers en conserveringsmiddelen in. ‘Barstensvol!’ is de terechte naam van de soep uit Veghel. Behalve tegen de verspilling van voedsel verzet de fabriek zich tegen de verspilling van talent: een groot deel van het werk wordt gedaan door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
De Verspillingsfabriek maakt deel uit van een ontmoetingsplek voor ondernemers, investeerders, startups, maatschappelijke organisaties, onderzoekers en studenten die samen innovatieve oplossingen bedenken voor een circulaire economie – een economie waarin zoveel mogelijk producten en grondstoffen worden hergebruikt. Het is een initiatief van Bob Hutten, directeur van Hutten Catering. Zijn ambitie: dat THREE-SIXTY hét internationale kennis- en expertisecentrum wordt in de strijd tegen (voedsel)verspilling. Belangrijke partners en ‘bewoners’ zijn Wageningen University & Research (WUR), HAS Hogeschool, MVO Nederland, de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM), stichting AANtWERK en Milgro, dat zich onder meer met afvalmanagement bezighoudt.
Ook de Food Waste Xperts hebben een eigen plek in THREE-SIXTY. Hier kunnen ondernemers die voedselverspilling willen tegengaan met hun vragen terecht. Samenwerken en vernieuwen, kennis delen en verbindingen stimuleren, daar draait het allemaal om. Maar ook informatieoverdracht en educatie zijn belangrijk. In maart 2018 - de maand ‘Samen Tegen Verspilling’, zie kader - krijgt de Verspillingsfabriek zo’n 1400 leerlingen van basisscholen, middelbare scholen en scholen voor beroepsonderwijs op bezoek. Want wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. Op één van de laatste dagen van de maand is het de beurt aan vijftien leerlingen van Het Hooghuis West in Oss, een school voor vmbo met praktijkgerichte opleidingen.
De leerlingen, die in het derde jaar van de opleiding Zorg & Welzijn zitten, krijgen van gastheer Frenk van den Berg van Hutten Catering uitleg over de Verspillingsfabriek en natuurlijk een rondleiding. Daarbij valt op dat THREE-SIXTY (een cirkel heeft driehonderdzestig graden) haar naam eer aandoet: bij de inrichting van het voormalige distributiecentrum – een pand dat jarenlang leegstond – zijn allerlei oude materialen hergebruikt. Zo komen de stoeltjes in de ‘collegezaal’ van de gates van Schiphol.
Proeven hoort erbij als je een voedselfabriek bezoekt. De leerlingen van het Hooghuis mogen blind ketchup proeven. Zodat ze - daar is Van de Berg van overtuigd – zelf ervaren dat het product boordevol tomaten van de Verspillingsfabriek véél lekkerder is dan de ketchup van het bekende merk, waar per fles wel veertig suikerklontjes in zitten. Dat pakt anders uit. Op één leerling na geven de jongeren de voorkeur aan de smaak die ze kennen: de ketchup met de vele suiker. Daar is dus werk aan de winkel voor de consument, concludeert Frenk van den Berg: “We moeten wennen aan ‘pure’ smaken.”
Voorafgaand aan hun bezoek aan de Verspillingsfabriek hebben de leerlingen in groepjes presentaties voorbereid. Hun opdracht: bedenk manieren om voedselverspilling tegen te gaan. De manier waarop de veertien meiden en één jongen van het Hooghuis zich naar het podium van de collegezaal begeven, verraadt dat ze veel liever ergens anders zouden zijn. Maar als ze hun ideeën presenteren, merk je dat ze dit thema wel degelijk belangrijk vinden. Het eerste groepje wil voedselverspilling in restaurants tegengaan en stelt voor om doggybags te gebruiken, zodat mensen het eten dat ze niet op krijgen mee naar huis kunnen nemen. Van den Berg is vooral blij met hun tweede idee: bied gasten de mogelijkheid om aan te geven of ze een kleine, middelgrote of een grote portie willen. De tweede groep heeft tips voor de schoolkantine: vries in wat over is of breng het naar de Voedselbank. En doe boodschappen met een lijstje, zodat je alleen koopt wat je echt nodig hebt. Als het aan deze jongeren uit Brabant ligt, behoort voedselverspilling snel tot het verleden.
Brabant was in 2018 ‘Europese Regio van de Gastronomie’. Want, aldus de betrokken organisaties, het met liefde produceren van eten, het genieten, maar ook het broodnodige vernieuwen ervan zit in ons dna: We Are Food. Het thema was 'Beter eten in Brabant'. En daar hoort ook bij: zo min mogelijk eten verspillen. Maart 2018 was daarom de maand 'Samen Tegen Verspilling'. Ambassadeur was Bob Hutten, directeur Hutten Catering en initiatiefnemer van THREE-SIXTY en de Verspillingsfabriek.
Met één druk op de knop kopieer je gratis de volledige tekst van dit verhaal