Team Brabant Branding bouwt aan de reputatie van de regio Brabant door:
Team Brabant Branding is verantwoordelijk voor de uitvoering van deze strategie, in nauwe samenwerking met diverse Brabantse partners.
Branding is bouwen aan een merk, in dit geval het merk ‘Brabant’. Team Brabant Branding zet in op acties die leiden tot meer bekendheid van de regio en een positieve reputatie, die voldoet aan bovenstaande propositie. De drie merkwaarden van Brabant (Courageously Unconventional, Purposefully Collaborative en Remarkably Immersive, verder op deze pagina lees je daar meer over) vormen hierbij het vertrekpunt.
Branding is niet hetzelfde als marketing. Branding is erop gericht om positieve gevoelens bij doelgroepen op te wekken, passend bij het gewenste imago. Marketing zet doelgroepen aan tot daadwerkelijke actie, tot investeringen, vestiging of bezoek. Dat doen bijvoorbeeld de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij en Visit Brabant. Brabant Branding werkt aan positieve associaties, en is dus ondersteunend en faciliterend aan de (marketing)doelstellingen van anderen.
Brabant hanteerde jaren geleden de waarden high tech/ high touch. Succesvol in ondernemerschap, kennis en innovatie (high tech), maar ook Bourgondisch, gastvrij en gemoedelijk (high touch). Die waarden zijn een aantal jaar geleden (2017) onder de loep genomen en beoordeeld als passend, maar te algemeen. Met de samenwerkingspartners zijn de waarden daarom aangescherpt. Er is gekozen voor de volgende drie merkwaarden die Brabant uniek maken. Het zijn de dragers van de Brabantse identiteit.
Om ervoor te zorgen dat we met één verhaal, één gezicht naar buiten treden, hebben we samen met onze partners het brandfilter ontwikkeld. Het brandfilter is een hulpmiddel en helpt om keuzes te maken en 'on-brand' te handelen. Gezamenlijk vormen de merkwaarden de basis voor het geven van inhoud en vorm aan proposities, activiteiten, evenementen, campagnes en andere projecten. Ook kan het filter dienen om bijvoorbeeld een strategie on-brand te maken, of als afwegingskader voor bestuurders of partners. Een activiteit is on-brand als aan alledrie de merkwaarden wordt voldaan, zowel in de aard van de activiteit als in de communicatie daarover.
Strategieën, projecten, evenement en campagnes die aansluiten bij de drie merkwaarden noemen we ‘on-brand’. Activiteiten die niet passen bij de drie waarden zijn ‘off-brand’.
De inzet van Team Brabant Branding is dat partners hun beeldbepalende activiteiten zoveel mogelijk on-brand organiseren, qua inhoud én vorm. Naast advisering heeft het team hiervoor drie instrumenten: het Brandfilter, de bibliotheek op het platform InBrabant.nl en het woordmerk.
Propositie:
Brabant is een top kennis- en innovatieregio, waar we oplossingen vinden voor de maatschappelijke uitdagingen van vandaag en morgen
Team Brabant Branding werkt bij de profilering van Brabant samen met een groot aantal partners. Om er een paar te noemen: BOM, VisitBrabant, Brabantstad, BrabantC, AgriFood Capital, Brainport, de citymarketing organisaties, diverse Campussen en opleidingen. Zij en nog veel meer partijen spelen op het gebied van regiobranding een belangrijke rol.
Team Brabant Branding zorgt op deze manier zo effectief mogelijk voor een eenduidige boodschap/uitstraling van al deze partijen wanneer zij beeldbepalend acteren in of communiceren over Brabant. Dat noemen we Merkmanagement, en is nodig omdat branding alleen effectief is als alle betrokkenen hetzelfde verhaal vertellen: de spannende en indringende story van Brabant. Centraal in dit verhaal staan de drie merkwaarden die de regio zo bijzonder maken.
Ook bieden we partners in Brabant Positioneringssessies aan. Dit is een traject waarbij voor een sub-regio of bijvoorbeeld een cluster, samen met de betrokken partijen, wordt gezocht naar de positionering binnen het Brabantse verhaal. We brengen partijen samen op hetgeen hen verbindt met elkaar en met Brabant.
Tenslotte is team Brabant Branding partner in de beweging New Dutch. Samen met een aantal landelijke overheden en andere regio’s geven we inhoud en vorm aan het Merk Nederland als innovatief en samenwerkend aan oplossingen voor de toekomst. Hiermee borgen we de verbinding tussen het Merk Nederland en het Merk Brabant (en de merken binnen Brabant), wat we zorg voor de merken-architectuur noemen.
In de campagne worden de parels van Brabant als bewijsvoering van de positionering in de etalage gezet. Deze content landt, samen met een groot aantal andere Brabantse verhalen, op het platform InBrabant. Dit platform dient daarmee als showcase voor Brabant! De content is grotendeels rechtenvrij, en te gebruiken door partners, pers en andere partijen die over Brabant communiceren. Er zijn foto’s, video’s, teksten en inspirerende (on-brand) voorbeelden te vinden, allemaal vrij van rechten en logo’s. InBrabant.nl maakt het mogelijk én makkelijk om het Brabantse verhaal te vertellen, passend bij de drie merkwaarden.
Monitoren is een wezenlijk deel van de brandingstrategie. Omdat een bruikbaar meetinstrument ontbrak, hebben we zelf de ImagoMonitor ontwikkeld. Hiermee meten we eens per twee jaar hoe het staat met het Brabantse Imago. Als open source-organisatie delen we de resultaten van deze metingen met anderen. Ook delen we onze kennis over het bouwen van een monitor en van het monitoren.
Tenslotte monitoren we natuurlijk ook ons eigen instrumentarium, door middel van pre-testen en effectmetingen.
De inhoud staat in de brandingstrategie centraal. Daarom is er geen logo ontwikkeld. Doelgroepen moeten immers de regio kennen op basis van relevante content, en niet op basis van een logo. Er is wel een zogenaamd woordmerk beschikbaar. Indien er behoefte is aan een opgemaakte ‘noemer’ of naam voor een stand, een evenement, als kop boven een projectplan etc., dan is het woordmerk vrij te gebruiken. Het is echter geen verplichting
Door de inzet van regiobranding vestigt, versterkt en behoudt de provincie Noord-Brabant een stevige reputatie van de regio Brabant als top kennis- en innovatieregio waar het goed toeven is. Hiermee helpt regiobranding bij het realiseren van de (beleids)doelstellingen van de provincie Noord-Brabant.
Reputatiemanagement is een zaak van de lange adem: het bouwen en versterken van een goede reputatie is geen sprint, maar een marathon. Het belang van de inzet op regiobranding is echter groot en divers:
Tot slot: een reputatie ontwikkelt zich altijd, ongeacht of daar bewust op wordt gestuurd. Zonder bewuste sturing wordt de reputatie echter een 'speelbal’ van de omstandigheden en actualiteit, en wordt daarmee diffuus.
De branding van de regio Brabant is een complex proces met inzet van veel partijen. Samenwerking is daarbij cruciaal. Dat past ook bij de merkwaarden van Brabant: elkaar opzoeken, de ander ruimte geven en samen succes creëren. Alleen samen maken we het verschil!