Skip to Content

Strategie regiobranding Brabant

Brabant is dé kennis- en innovatieregio, waar oplossingen worden gevonden voor de uitdagingen van vandaag en morgen. Dé regio in Nederland waar het prettig werken, wonen, studeren en recreëren is. Deze perceptie van Brabant speelt een belangrijke rol op het moment dat beslissingen worden genomen, bijvoorbeeld door ondernemers, kenniswerkers en studenten maar ook als het gaat om bijvoorbeeld het toekennen van fondsen en subsidies.

Brandingstrategie

Team Brabant Branding bouwt aan de reputatie van de regio Brabant door:

  • Merkmanagement: sturing, regie en coördinatie op activiteiten van anderen die een grote impact hebben op het imago van de regio Brabant. Hieronder valt natuurlijk het Branding Netwerk Brabant, maar ook de positioneringstrajecten waarbij we onze partners helpen bij het bepalen van hun (Brabantse) propositie. En de samenwerking met New Dutch, waar we de merken Brabant en Nederland op elkaar aan laten sluiten.
  • Merkbouwen: eigen activiteiten ontplooien en middelen inzetten die de gewenste reputatie van de regio Brabant ondersteunen en versterken. Hieronder vallen platform en campagne InBrabant, en de Brabantse ImagoMonitor. 

Team Brabant Branding is verantwoordelijk voor de uitvoering van deze strategie, in nauwe samenwerking met diverse Brabantse partners.

Branding in kernwoorden

Branding is bouwen aan een merk, in dit geval het merk ‘Brabant’. Team Brabant Branding zet in op acties die leiden tot meer bekendheid van de regio en een positieve reputatie, die voldoet aan bovenstaande propositie. De drie merkwaarden van Brabant (Courageously Unconventional, Purposefully Collaborative en Remarkably Immersive, verder op deze pagina lees je daar meer over) vormen hierbij het vertrekpunt. 

Branding is niet hetzelfde als marketing. Branding is erop gericht om positieve gevoelens bij doelgroepen op te wekken, passend bij het gewenste imago. Marketing zet doelgroepen aan tot daadwerkelijke actie, tot investeringen, vestiging of bezoek. Dat doen bijvoorbeeld de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij en Visit Brabant. Brabant Branding werkt aan positieve associaties, en is dus ondersteunend en faciliterend aan de (marketing)doelstellingen van anderen.

Doel en relevantie van regiobranding

Door de inzet van regiobranding vestigt, versterkt en behoudt de provincie Noord-Brabant een stevige reputatie van de regio Brabant als top kennis- en innovatieregio waar het goed toeven is. Hiermee helpt regiobranding bij het realiseren van de (beleids-)doelstellingen van de provincie Noord-Brabant.  

Reputatiemanagement is een zaak van de lange adem: het bouwen en versterken van een goede reputatie is geen sprint, maar een marathon. Het belang van de inzet op regiobranding is echter groot en divers: 

  • Een innovatief Brabant dat de wereld iets te bieden heeft voor de mondiale uitdagingen, spreekt eenvoudiger talent, bedrijven, investeringen en economisch interessante bezoekers aan. Waarbij het, om bij te dragen aan goed leven, werken, wonen, studeren en recreëren in Brabant, niet meer gaat om ‘zoveel mogelijk’ talenten, bedrijven, toeristen etc. maar om ‘de juiste’. Om zo samen Brabant mooier te maken.
  • Een sterk regiomerk ‘Brabant’ helpt de provincie Noord-Brabant bij het realiseren van (beleids)doelstellingen: positieve associaties bij de regio Brabant, een positieve breinpositie, maakt dat beleid sneller, eerder en beter wordt omarmd en gerealiseerd. Het merk ‘Brabant’ vormt zo een stevig fundament onder beleid. En niet alleen onder provinciaal beleid, maar ook onder de doelen en het beleid van andere Brabantse organisaties en subregio’s. 
  • Een duidelijk imago draagt bij aan het aantrekken van gelden en subsidies uit Den Haag en Brussel, en ondersteunt tevens bij de gewenste beleidsbeïnvloeding. 
  • Regiobranding vergt domeinoverstijgend werken en verbetert de samenwerking tussen (sub)regio’s/steden en domeinen onderling.
  • Regiobranding draagt bij aan het verhogen van de trots van de Brabander op zijn eigen regio. Trots is een krachtige emotie die de bereidheid verhoogt om bij te dragen en samen te werken aan een mooier Brabant voor iedereen.
  • Een stevige en positieve reputatie is van belang om tegenwicht te kunnen bieden aan onvoorziene (negatieve) invloeden van buitenaf; een sterk merk kan immers tegen een stootje en zal na korte tijd weer ‘teruggeveerd’ zijn naar het positieve startpunt.  

Tot slot: een reputatie ontwikkelt zich altijd, ongeacht of daar bewust op wordt gestuurd. Zonder bewuste sturing wordt de reputatie echter een 'speelbal’ van de omstandigheden en actualiteit, en wordt daarmee diffuus. 

Doelgerichte samenwerking: Branding Netwerk Brabant

Team Brabant Branding werkt bij de profilering van Brabant samen met een groot aantal partners. Om er een paar te noemen: Brainport Eindhoven, BOM, VisitBrabant, Brabantstad, BrabantC, AgriFood Capital, diverse Campussen en opleidingen. Zij en nog veel meer partijen spelen op het gebied van regiobranding een belangrijke rol.

Team Brabant Branding zorgt zo effectief mogelijk voor een eenduidige boodschap/uitstraling van al deze partijen wanneer zij beeldbepalend acteren in of communiceren over Brabant. Dat noemen we Merkmanagement, en is nodig omdat branding alleen effectief is als alle betrokkenen hetzelfde verhaal vertellen: de spannende en indringende story van Brabant. Centraal in dit verhaal staan de drie merkwaarden die de regio zo bijzonder maken.

Drie merkwaarden

Brabant hanteerde tot voor kort de waarden high tech/ high touch. Succesvol in ondernemerschap, kennis en innovatie (high tech), maar ook Bourgondisch, gastvrij en gemoedelijk (high touch). Die waarden zijn een aantal jaar geleden onder de loep genomen en beoordeeld als passend, maar te algemeen. Met de samenwerkingspartners zijn de waarden daarom aangescherpt. Er is gekozen voor de volgende drie merkwaarden die Brabant uniek maken. Het zijn de dragers van de Brabantse identiteit.

  • Courageously Unconventional (creatief, mogen ‘pielen en proberen’, ambitieus, op zoek naar verandering, grensoverschrijdend)
  • Purposefully Collaborative (samenwerkend, zowel lokaal als internationaal)
  • Remarkably Immersive (meeslepend, deel worden van de gemeenschap)

Het brandfilter

Om ervoor te zorgen dat we met één verhaal, één gezicht naar buiten treden, hebben we samen met onze partners het brandfilter ontwikkeld. Het brandfilter is een hulpmiddel en helpt om keuzes te maken en 'on-brand' te handelen. Gezamenlijk vormen de merkwaarden de basis voor het geven van inhoud en vorm aan proposities, activiteiten, evenementen, campagnes en andere projecten. Ook kan het filter dienen om bijvoorbeeld een strategie on-brand te maken, of als afwegingskader voor bestuurders of partners. Een activiteit is on-brand als aan alledrie de merkwaarden wordt voldaan, zowel in de aard van de activiteit als in de communicatie daarover.

Het brandfilter

On-brand en off-brand

Strategieën, projecten, evenement en campagnes die aansluiten bij de drie merkwaarden noemen we ‘on-brand’. Activiteiten die niet passen bij de drie waarden zijn ‘off-brand’.

De inzet van Team Brabant Branding is dat partners hun beeldbepalende activiteiten zoveel mogelijk on-brand organiseren, qua inhoud én vorm. Naast advisering heeft het team hiervoor drie instrumenten: het Brandfilter, de bibliotheek op het platform InBrabant.nl en het woordmerk.

Merkbouwen: platform en campagne InBrabant

In de campagne worden de parels van Brabant als bewijsvoering van de positionering in de etalage gezet. Deze content landt, samen met een groot aantal andere Brabantse verhalen, op het platform InBrabant. Dit platform dient daarmee als showcase voor Brabant! De content is grotendeels rechtenvrij, en te gebruiken door partners, pers en andere partijen die over Brabant communiceren. Er zijn foto’s, video’s, teksten en inspirerende (on-brand) voorbeelden te vinden, allemaal vrij van rechten en logo’s. InBrabant.nl maakt het mogelijk én makkelijk om het Brabantse verhaal te vertellen, passend bij de drie merkwaarden.

Brabantse ImagoMonitor

Monitoren is een wezenlijk deel van de brandingstrategie. Omdat een bruikbaar meetinstrument ontbrak, hebben we zelf de ImagoMonitor ontwikkeld. Hiermee meten we eens per twee jaar hoe het staat met het Brabantse Imago. Als open source-organisatie delen we de resultaten van deze metingen met anderen. Ook delen we onze kennis over het bouwen van een monitor en van het monitoren.

Tenslotte monitoren we natuurlijk ook ons eigen instrumentarium, door middel van pre-testen en effectmetingen.

Geen logo, maar woordmerk

De inhoud staat in de brandingstrategie centraal. Daarom is er geen logo ontwikkeld. Doelgroepen moeten immers de regio kennen op basis van relevante content, en niet op basis van een logo. Er is wel een zogenaamd woordmerk beschikbaar. Indien er behoefte is aan een opgemaakte ‘noemer’ of naam voor een stand, een evenement, als kop boven een projectplan etc., dan is het woordmerk vrij te gebruiken. Het is echter geen verplichting

Samen het verschil maken

De branding van de regio Brabant is een complex proces met inzet van veel partijen. Samenwerking is daarbij cruciaal. Dat past ook bij de merkwaarden van Brabant: elkaar opzoeken, de ander ruimte geven en samen succes creëren. Alleen samen maken we het verschil!

Deze pagina delen

Ken je anderen die deze pagina ook kunnen waarderen?