Het jonge, enthousiaste team van Twirlbound is hard op weg om Brabant op de wereldkaart van de game-industrie te zetten. Hun eerste open-wereld game Pine, gemaakt door slechts zeven mensen, sleepte direct internationale awards binnen. Ondertussen werkt Twirlbound alweer aan nieuwe high-end, kleurrijke actie-avontuurspellen.
Gamestudio Twirlbound in Breda maakt met een klein team games voor de wereldwijde entertainmentmarkt. Het team is goed in het genre en de technische niche van actie-avonturen in de zogenaamde ‘open-wereld’. Hun eerste game, Pine uit 2019, werd internationaal erkend met meerdere awards. Matthijs van de Laar, creative director van Twirlbound: “Wij maken heel kleurrijke open-wereld games. Dat zijn games waarbij je als speler veel keuzes hebt om te gaan en staan waar je wilt. Het zijn de leukste games om te spelen, maar de lastigste om te maken. Het bijzondere aan deze games is dat de wereld waarin je terechtkomt er elke keer dat je het spel speelt anders uit zal zien.”
Het is geen toeval dat Twirlbound in Brabant zit. Alle Twirlbounders volgden de game-opleiding Creative Media and Game Technologies aan de Breda University of Applied Sciences (BUas). Matthijs van de Laar: “Dit is een van de beste game-opleidingen ter wereld. De technische kennis ligt op een ontzettend hoog niveau en dat trekt studenten uit de hele wereld. Wij zijn als studio altijd blij om die talenten ‘op te vangen’ als ze afgestudeerd zijn.” Zelf is hij samen met een vriend vanuit de BUas Twirlbound begonnen als afstudeerproject. Van de Laar: “Het is relatief veilig om vanuit school iets op te starten. Als het lukt, heb je heel veel mee te nemen in je studio. Lukt het niet, dan kun je altijd nog ergens gaan werken."
Matthijs van de Laar: “Een open-wereldgame geeft een speler veel vrijheid en keuzemogelijkheden. Je kunt kiezen welke kant je op gaat en hoe je iets gaat tackelen, in plaats van het spelen van levels in een vaste volgorde. Die open-wereld wordt steeds bruikbaarder naarmate je verder komt in het spel. Er is dus wel een eindpunt in de game, maar de weg ernaartoe ligt open en zal voor iedere speler anders verlopen.” Pine speelt zich af in een gesimuleerde wereld die niet van mensen is. De wereld van Albamare wordt bewoond door dieren, die zich gedragen zoals mensen op aarde. Hiertussen word jij gedropt, onderaan de voedselketen, en moet je proberen een nieuwe plek te vinden om te wonen. Dat is nog niet zo makkelijk in een ecologie vol wezens die veel slimmer zijn dan mensen. Je moet samenwerken met en tegen de dieren om je doel te behalen. Je moet vriendschappen sluiten, handelen, praten, zoeken, verkennen, vechten en verzamelen. Matthijs van de Laar: “Het ecosysteem wordt gesimuleerd op een laag niveau. Continue gebeuren er kleine dingetjes, ook als de speler niet in de buurt is. Als er twee stammen aan het vechten zijn, zie je dat pas als je in de buurt komt. Als je er niet bent, bepaalt een dobbelsteen wie er wint. Omdat die dorpen gesimuleerd worden, kan er van alles gebeuren. Als je Pine speelt, weten wij als ontwikkelaars ook niet echt hoe die wereld eruit gaat zien. Als twee dorpen elkaar toevallig tegenkomen en het ene dorp schakelt het andere uit, dan bestaat dat dorp niet meer. Pine is door sommige spelers wel duizenden uren gespeeld.”
Brabant is booming op het gebied van de game-industrie. Om het game ecosysteem in West-Brabant nog meer te versterken is de stichting Breda Game City in het leven geroepen. Naast een aantal gamebedrijven - waaronder Twirlbound -, game-experts en de BUas, zijn ook de gemeente en de provincie hierin actief. Het doel is het op de kaart zetten van Breda als gerenommeerde plek in West-Europa waar mensen in de videogame-industrie hun hele carrière kunnen wonen en werken. Matthijs van de Laar: “Dit doen de betrokkenen door kennis te delen, samen naar internationale events te gaan, bepaalde bedrijfsondersteuning aan te bieden, goede stageplekken voor studenten te creëren en door meer gamebedrijven aan te trekken."
Matthijs van de Laar: “We zitten in het genre van heel grote partijen, maar omdat we het met een klein team doen, kunnen we de meest kosteneffectieve open-wereld games ter wereld maken. We kunnen nieuwe technieken uitvogelen en meer experimenteren, waar grote studio’s meer vastzitten in processen en trends.” Twirlbound heeft na hun eerste succes niet stilgezeten. Ze blijven experimenteren en nadenken over nieuwe games. De studio is al een aantal jaar met een nieuwe grote game bezig. Matthijs van de Laar: “Ik denk dat we hiervoor nog anderhalf jaar nodig hebben. We hopen als klein team grote dingen te kunnen blijven neerzetten. We willen leren en ons ontwikkelen om sneller en efficiënter onze producten te kunnen maken. Uiteindelijk hopen we nog vele grote, kleurrijke werelden te kunnen creëren, die zorgen voor blije gamers.”
Met één druk op de knop kopieer je gratis de volledige tekst van dit verhaal