Skip to Content
SendCloud koppelt ordergegevens van webwinkels aan verschillende (inter)nationale vervoerders
  • Verhaal 14-12-2020

SendCloud: verzendtool voor meer dan 10.000 webshops

4 minuten leestijd

SendCloud ontwikkelt in 2012 een verzendtool voor webshops. Vijf jaar later is de Eindhovense startup het snelst groeiende techbedrijf van Nederland.

Een gewone jongen met een geweldige neus voor zaken. Een typische millennial: wars van bullshit en hiërarchie, open en eerlijk, vol lef en voortdurend gericht op leren en verbeteren. Een sympathieke, bescheiden gebleven jongen ook, die als hij met zijn vrienden een bedrijf start denkt: “Als we driehonderd euro per dag verdienen, dan gaan we lekker”. We hebben het over Sabi Tolou, één van de drie mannen achter SendCloud. Samen met Rob van den Heuvel en Bas Smeulders gaat hij in 2012 aan de slag met een verzendtool voor webshops. Als ze vijf jaar later de Deloitte Fast50 winnen, hebben ze een omzetgroei van 5463 procent gegenereerd. Daarmee is de Eindhovense startup niet alleen het snelst groeiende techbedrijf van Nederland, maar ook één van de vijftig snelste groeiers van Europa. Meer dan tienduizend webshops zijn inmiddels klant, in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk. Nu richten de Brabanders hun pijlen op Spanje.

“Dat moet handiger kunnen”

Rob en Bas zijn negentien, Sabi is tweeëntwintig als de drie op het idee komen voor SendCloud. De eerste twee kennen elkaar van de middelbare school in Deurne. Sabi komt erbij via Rob; beiden werken naast hun studie bij T-Mobile. Hier zien ze voor het eerst mogelijkheden voor een eigen bedrijf. Sabi Tolou: “We moesten veel klanten die in de winkel kwamen teleurstellen, omdat ze een telefoonhoesje zochten dat niet in het assortiment zat. Toen zijn we zelf twee webshops voor hoesjes begonnen: Phonegadgets en JustForApple.”

De drie vrienden doen goede zaken, maar merken al snel dat ze veel tijd kwijt zijn aan het verzendproces, met bijvoorbeeld verzendlabels maken en het overtypen van NAW-gegevens in het systeem van de pakketvervoerder. “Dat moet toch handiger kunnen, dachten we. Maar we dachten ook meteen: Als wij hier tegenaan lopen, doen andere webshops dat ook.”

Het neefje van de directeur

Zo ontstaat SendCloud, een platform dat ordergegevens van webwinkels koppelt aan verschillende (inter)nationale vervoerders. Het betekent voor online retailers niet alleen het einde van alle rompslomp rondom verzenden en retourneren. Het biedt hun ook de mogelijkheid om relatief goedkoop gebruik te maken van de diensten van verschillende vervoerders. En op die manier hun klanten meer service te bieden. “Dát was namelijk ons businessmodel”, zegt Sabi. “Groot inkopen en de bulkkorting die je dan krijgt delen met klanten.” Het afsluiten van die eerste deals met vervoerders is nog wel een flinke uitdaging. “We kwamen net kijken in de wereld van de logistiek en zaten ineens aan tafel met de commercieel directeur van PostNL.” Als we Sabi vragen hoe ze daar binnen zijn gekomen, begint hij te lachen. “We kenden het neefje van de toenmalige financieel directeur. Die hebben we met een paar biertjes zover gekregen dat hij ons bij zijn oom introduceerde. En die heeft vervolgens de commercieel directeur ingeseind.”

Klein beginnen, groot denken

SendCloud begint klein, met een pilot. Sabi: “Toen we een Minimum Viable Product hadden, zijn we webshops gaan bellen om dit met ons te testen en ons feedback te geven, zodat we ons product konden verbeteren.” De pilot is een succes en dan gaat het snel. Dat is deels een kwestie van gelukkige timing: er komen steeds meer webshops, waardoor de markt voor de oplossing van SendCloud vanzelf groeit. “In het begin hebben we even gedacht: we kunnen nu met de benen omhoog; het geld komt vanzelf binnen. Maar we begrepen al snel dat als we écht succesvol wilden worden, er meer nodig was.” ‘Denk groot’ is ook de boodschap die de mannen meekrijgen als ze in 2014 in Amsterdam het Accelerator Program van Startupbootcamp doorlopen. “Niet pas een developer aannemen als je daar genoeg geld voor hebt verdiend, zoals we in eerste instantie van plan waren, maar investeerders zoeken. Partijen die niet alleen bereid zijn om geld in je bedrijf te steken, maar die ook kennis en expertise meebrengen en je uitdagen door slimme vragen te stellen.”

Het Eindhovense SendCloud groeit hard
Foto: Peter van Trijen

“In het begin hebben we even gedacht: we kunnen nu met de benen omhoog; het geld komt vanzelf binnen.”

Tegenslag in Duitsland

In datzelfde jaar 2014 wordt SendCloud uitgeroepen tot Rising Star bij de Deloitte Fast50. Het streelt niet alleen hun ego, maar is ook goed voor het netwerk en de naamsbekendheid van de Brabanders. Even lijkt het allemaal vanzelf te gaan. Als ze hun verhaal vertellen op een vakbeurs voor webwinkels, komt het Belgische postbedrijf bpost naar hén toe. Sabi: “Ze wilden onze oplossing gebruiken, en toen waren we ineens internationaal actief.” Maar als ze zich op de Duitse markt begeven, wordt het lastig. “We wilden té snel gaan. We hebben daar iemand neergezet die de taal niet sprak en de markt niet kende, gaven haar een telefoon en tools en wensten haar veel succes. Dat werkte dus niet.” Van fouten leer je: SendCloud stelt een Duits team samen en haalt dat naar Eindhoven, om de mensen hier op te leiden en van hieruit de nieuwe business op te starten. Pas als het team zich SendClouds manier van werken eigen heeft gemaakt, gaat het (in 2016) terug naar Duitsland. Rob van den Heuvel gaat tijdelijk mee, om zaken te begeleiden.

Eerst onderzoek doen

Het Duitse avontuur leert hun nóg een belangrijke les: eerst onderzoek doen en dan pas aan de slag. “We gingen die eerste keer met onze Nederlandse oplossingen naar Duitsland”, vertelt Sabi. “Nu doen we uitgebreid vooronderzoek als we een nieuwe markt willen betreden: welke webshopsystemen worden hier het meest gebruikt, welke vervoerders zijn er, wat zijn de behoeften van de klanten: bezorgen op dezelfde dag of pas na twee of drie dagen?” Ook belangrijke interne beslissingen nemen de mannen niet langer ‘op gevoel’.

2016 is ook het jaar waarin het techbedrijf een eerste investering van de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) en TiiN Capital binnenhaalt, een nieuw kantoor in Eindhoven opent én de Franse markt betreedt. Hier komt SendCloud beslagen ten ijs. Maar het is wel een ervaring in Frankrijk die ertoe leidt dat de Brabantse startup begin 2018 het roer omgooit.

Onafhankelijkheid

Sabi Tolou: “We groeiden hard, in 2017 wonnen we zelfs de Deloitte Fast50. Maar we waren altijd afhankelijk van een derde partij: PostNL, DHL of een andere vervoerder bij wie we groot inkochten. Die hielden de prijzen hoog, wat ons oninteressant maakte voor de écht grote klanten. Toen in Frankrijk voor de zoveelste keer een grote vervoerder tegen ons zei: “Goed gedaan jongens, maar we gaan onze prijzen verhogen”, was voor ons de maat vol. We focussen nu op de service die we bieden en niet langer op het verkopen van diensten van vervoerders. Onze klanten houden de mogelijkheid om onze volumecontracten met vervoerders te gebruiken. Maar ze kunnen ook alleen onze software gebruiken en dus eigen contracten met vervoerders afsluiten.”

Dankzij SendCloud kunnen kleine webshops de concurrentie aangaan met de ‘grote jongens’. Maar ook die ‘grote jongens’ weten SendCloud nu te vinden. Het bedrijf blijft zich ontwikkelen en groeien. En dat brengt weer nieuwe uitdagingen met zich mee, zoals het binnenhalen van talent. Maar uitdagingen zijn er om overwonnen te worden. Voor SendCloud geldt: the sky is the limit.

Meer dan tienduizend webshops zijn inmiddels klant van SendCloud
Foto: Peter van Trijen

Marijn Roukens, Fluf Slime Shop: “Het werkt gewoon”

De Fluf Slime Shop – ook made in Eindhoven – is één van die kleine webwinkels die mede dankzij SendCloud flink konden groeien. Marijn Roukens (21) zag in 2017 hoe jong en oud in de VS in de ban raakte van slijm en besloot met een eigen online slijmshop een kans te wagen op de Nederlandse markt. Hij begon vanuit de woonkamer, met tien pakketjes per week die hij zelf naar de supermarkt bracht. Maar toen sloeg ook in Nederland de slijmgekte toe en kwamen er wekelijks honderden bestellingen binnen.

Marijn, van huis uit IT-er: “De techniek en marketing kon ik prima zelf, maar de wereld van verzenden en vervoeren was nieuw voor me. Bovendien bleek het veel en foutgevoelig werk om alle klantgegevens in het systeem van de vervoerder te zetten. Met de applicatie van SendCloud ben je met één druk op de knop klaar: de mensen in het magazijn klikken op order verwerken en hoeven niet eens meer een adres te checken. Fijn is ook dat SendCloud je alle werk eromheen uit handen neemt. Ik heb een eigen accountmanager die ik kan bellen als er problemen zijn en die het bijvoorbeeld regelde als er een vrachtwagen in plaats van een busje moest komen om pakketjes op te halen. Nu komt er standaard een vrachtwagen, zoveel bestellingen komen er binnen. Toch ben ik eigenlijk niet met de logistiek bezig. Het werkt gewoon.”

Kijk voor meer informatie op:

Het Eindhovense SendCloud is een van de snelst groeiende techbedrijven in Nederland
Foto: Peter van Trijen

Kopieer de tekst van dit verhaal

Met één druk op de knop kopieer je gratis de volledige tekst van dit verhaal

Deze pagina delen

Ken je anderen die deze pagina ook kunnen waarderen?

Andere verhalen uit het thema Duurzame economie en AI, data & digitalisering