Skip to Content
Pal-V
  • Verhaal 11-10-2021

Ready for take off: de vliegende auto van PAL-V

Henry Ford sprak ooit de woorden: “It’s not a matter if a car is gonna fly, but when.” Nou, laat dat maar aan Brabanders over! Sinds 2007 werkt het bedrijf PAL-V in Raamsdonksveer aan het bouwen van een vliegende auto. Na zo’n 15 jaar innoveren is het bijna zover: in 2022 gaat de eerste auto de lucht in! De Brabantse PAL-V wordt daarmee officieel de eerste gecertificeerde vliegende auto ter wereld.

Bij het bouwen van een vliegende auto komt veel kijken. Het moet een volwaardige auto zijn met versnellingen, gas, rem en koppeling en tegelijkertijd over alle technologieën beschikken om te kunnen vliegen, zoals een rotorsysteem. En dan moet die combinatie ook nog eens zo licht en compact mogelijk zijn en snel de transformatie kunnen maken van auto naar vliegtuig. Een flinke puzzel dus, maar PAL-V bewijst dat het mogelijk is.

Personal Air and Land Vehicle
PAL-V staat voor Personal Air and Land Vehicle en omschrijft zichzelf met deze uitvinding als een marktmaker. Het bedrijf creëert een nieuwe industrie als het gaat om vliegende auto’s en de hele wereld houdt hen in de gaten. Wereldwijde nieuwszenders als Al Jazeera en CNN bezoeken de fabriek in Raamsdonksveer. Een betere PR voor Brabant kunnen wij niet bedenken.

Uitvinden is verboden
Als je de allereerste ter wereld bent, loop je tegen veel uitdagingen aan. Zeker wanneer het gaat om de ontwikkeling van een vliegende auto. Marco van den Bosch, CCO bij PAL-V, vertelt hierover: “Bij PAL-V is 1 ding verboden en dat is uitvinden. Dus zochten we oplossingen in synergie in technologie. Er zijn zoveel technologiebedrijven en -instanties in Brabant waardoor we veel kennis dicht bij huis hebben. Zo is PAL-V gebouwd op basis van een andere Brabantse uitvinding: de carver. Deze driewieler op de weg zorgt er namelijk voor dat de PAL-V auto stabiel op de weg ligt terwijl er ook nog een opvouwbaar rotorsysteem bovenop zit. Dankzij die combinatie is PAL-V een auto en vliegtuig ineen, verpakt in 656 kilo en made in Brabant.

EASA-certificering
Niet alleen technologie bleek een uitdaging bij de ontwikkeling van PAL-V, ook wetgeving en certificering speelden een rol. Marco vertelt:

'Omdat PAL-V wereldwijd de allereerste gecertificeerde vliegende auto is, moesten we instanties begeleiden bij het ontwikkelen van gestandaardiseerde programma’s om ons te kunnen certificeren.'

Boost voor werkgelegenheid
Naast het certificeren van de auto ontvangt ook de hele fabriek het EASA (European Aviation Safety Agency)-certificaat. Ook hiermee schrijft PAL-V geschiedenis. Na de overname van Fokker is PAL-V het eerste luchtvaartbouwbedrijf in Nederland. Het is de derde fabriek in Europa die commerciële luchtvaartuigen mag bouwen. Met deze productiemogelijkheid geeft PAL-V een enorme boost aan de werkgelegenheid in Brabant. Op dit moment komt al meer dan 50% van de medewerkers van PAL-V uit Brabant en daar zijn ze erg trots op. 

Brabantse partners
Er liggen veel Brabantse samenwerkingen ten grondslag aan de totstandkoming van PAL-V. “Zo hebben we een enorm belangrijke partner gevonden in Breda National Airport”, vertelt Marco. “Dat is voor ons de ideale plek om te testen. Daarnaast krijgen we veel medewerking van de BOM, de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij. Alle ingrediënten om van PAL-V een succes te maken zijn aanwezig in Brabant. 

FlyDrive Academy
Aan de zuidzijde van Breda National Airport ligt vliegschool Breda Aviation. In samenwerking met hen startte PAL-V de FlyDrive Academy. Marco vertelt: “Dit is een professioneel onderwijssysteem voor (toekomstige) eigenaren van een PAL-V. Hier worden ze aan de hand van theorie- en praktijkexamens klaargestoomd tot piloot van een PAL-V. Zie het als een upgrade van hun rijbewijs; van street level naar flight level. Na de ontvangst van het diploma zijn ze lid van de PAL-V Pilot club.”

Pionier
De komende 10 jaar wordt er meer verandering in mobiliteit verwacht dan in de afgelopen 100 jaar. Niet zo gek, geeft Marco aan: “De lucht heeft een enorme hoeveelheid 3D-ruimte en snelwegen raken vol. Met de opkomst van elektrische en vliegende auto’s geven we een enorme toevoeging aan de mobiliteitsuitdagingen. Het is prachtig om daar met PAL-V pionier in te kunnen zijn. We moeten nog 125 verificatie vlieguren maken en dan gaat in 2022 de eerste auto de lucht in.” Waar, vraag je je af? In Brabant natuurlijk! Waar anders?

 

Kopieer de tekst van dit verhaal

Met één druk op de knop kopieer je gratis de volledige tekst van dit verhaal

Deze pagina delen

Ken je anderen die deze pagina ook kunnen waarderen?

Andere verhalen uit het thema Campagne #inBrabant en Vitale leefomgeving