Skip to Content
Er zijn 170 hightechbedrijven op de High Tech Campus in Eindhoven
  • Verhaal 03-03-2021

High Tech Campus Eindhoven: 220 hightechbedrijven

4 minuten leestijd

Tot 2003 was het de vestiging voor alle Research en development van Philips; daarna kwamen er geleidelijk aan ook andere bedrijven en werd het de slimste vierkante kilometer ter wereld.

Stel je voor: een bedrijventerrein waar ruim 220 hightechbedrijven en instituten gevestigd zijn – denk aan ASML, Philips, IBM, Intel en NXP. Er werken meer dan 12.000 mensen van 85 verschillende nationaliteiten. Breed opgezet, met veel groen en zelfs een forse waterpartij, maar toch zo compact dat alles op loopafstand is: we zijn op de High Tech Campus in Eindhoven (HTCE), “de slimste vierkante kilometer van de wereld”, zoals ze het zelf graag noemen.

Het bedrijventerrein, oorspronkelijk de plek waar Philips onderzoek deed, opende in 2003 de poort voor andere bedrijven. Tot nu toe is de campus elk jaar blijven groeien, zelfs tijdens de crisis kwamen er elk jaar bedrijven bij op het terrein.

De hightechkracht van de Campus op het gebied van onderzoek en ontwikkeling zit in het DNA. Wat Philips NatLab aan het eind van de jaren negentig was voor R&D-activiteiten en daarmee de geboorteplaats was van bedrijven als ASML en NXP, is nu de beroemde “slimste vierkante kilometer in Europa” met zo’n 12.000 onderzoekers, ontwikkelaars en ondernemers uit meer dan 85 landen die werken in 220 verschillende bedrijven, onderzoeksinstituten, startups en hightechondernemingen.

HTCE is een van Europa’s toonaangevende centra voor onderzoekactiviteiten op het gebied van high tech systems, embedded systems, internet of things, medtech, big data and photonics. De Campus faciliteert R&D en productontwikkeling door het ondersteunen van een innovatiegemeenschap van duizenden onderzoekers en ondernemers die dagelijks hun kennis, netwerken en delen. Het is de plek waar elke toevallige ontmoeting zomaar tot een baanbrekende uitvinding kan leiden.

De High Tech Campus heeft dankzij het succes van Philips een wereldwijde reputatie
Foto: Bart van Overbeeke

“Wij zijn Silicon Valley op een postzegel.”

Om je te kunnen vestigen op de campus moet je vooral goed passen in de context van de omgeving. Directeur marketing Hilde de Vocht: “Wij zijn Silicon Valley in het klein, op een postzegel. We bieden alles aan wat een bedrijf zou kunnen wensen. We hebben zo veel faciliteiten, ik zou niet weten wat we nog moeten toevoegen.” En dat mist zijn uitwerking niet, ook niet bij de eerste bewoners: Hans de Jong, president Royal Philips Nederland, wijst graag op het belang van HTCE voor Philips. “High Tech Campus is uitgegroeid tot een zeer belangrijke broedplaats voor nieuwe ideeën. Voor ons is het de ideale plaats om in samenwerking met anderen de ontwikkeling van nieuwe digitale technologieën en producten te versnellen.”

Het netwerk en de sfeer zijn uniek, vindt Martijn van der Linden, communicatiemanager bij chipfabrikant NXP. “Om je heen werken allemaal mensen die met hightech bezig zijn. Dat werkt verbindend.” Omdat het bedrijventerrein eerst van Philips was, zijn veel van die personeelsleden nu verspreid over de verschillende bedrijven. “Je hebt dus automatisch een groot netwerk. Je kent bij elk bedrijf wel een paar mensen.”

Het grootste deel van de dag is het rustig op de campus; iedereen werkt. Maar tussen half 12 en half 2 stromen de kantoren leeg en de wandelpaden vol: lunchtijd. Bij de Strip – een gebouw van 400 meter lang met daarin een grand café, restaurants, winkels, een kapper en sportschool – bewegen zich groepen collega’s. Er komen per dag zo’n 4000 mensen eten op de Strip. “Het bruist hier behoorlijk”, vindt Ronn Andriessen, directeur van Solliance. “Zodra je er loopt voelt het ook heel internationaal, want je hoort er gesprekken in alle talen.” Als hij buitenlandse gasten op de campus heeft, gaat hij eten in Grand Café Colour Kitchen. “Daar word je bediend. Maar als ik met collega’s ga lunchen, lopen we voor de gezelligheid een rondje over de Strip en halen we wat in de supermarkt. Het is heel laagdrempelig om even ergens af te spreken, dat is zo fijn aan de campus.”

Tot 2003 was de High Tech Campus de vestiging voor alle Research en development van Philips; daarna kwamen er andere bedrijven
Foto: Bart van Overbeeke

Een community van knappe koppen

De cateringfaciliteiten zijn een middel om het echte onderscheidende punt van de campus te benadrukken: de open innovatiecultuur. Duidelijk voorbeeld daarvan is het delen van faciliteiten voor onderzoek, zoals cleanrooms en apparatuur. Microscoop nodig? Huur je ‘m een uurtje. Lab nodig? Even binnenlopen en je kunt aan de slag. Robbert Daan, directeur marketing van Philips Innovation Services: “Zo kunnen bedrijven zich richten op hun kerncompetenties, en hoeven ze zich niet te bemoeien met de randvoorwaarden of dure apparatuur aan te schaffen.” Zelfs onderzoeksteams of specialisten kun je huren. En robots. Daan: “Wij krijgen veel vraag van bedrijven naar specialisten die ze slechts voor een aantal maanden nodig hebben. Of ze huren voor twee jaar een bepaald team in. Het grote voordeel is: ze krijgen zo mensen die op elkaar zijn ingespeeld en die de campus kennen.”

Dat de productiviteit zo hoog ligt, merk je onder andere aan het aantal patenten dat wordt aangevraagd. Per dag worden vanuit Eindhoven vier patenten aangevraagd, dat is ongeveer 40 procent van het totaal aantal patenten van Nederland. Forbes Magazine noemde Eindhoven hierdoor de “meest innovatieve stad in de wereld”.

Een andere cruciale factor voor open innovatie is de aanwezigheid een nieuwe startende ondernemingen: de start-ups. HTCE beschikt over een lange lijst van vooruitstrevende hightech starters waarvan het de groei heeft gefaciliteerd, onder meer via accelerator HighTechXL. Maar dit mag geen verrassing zijn, want de Campus wordt door de Financial Times, Fortune en Forbes beschouwd als een van de beste locaties voor hightech venture ontwikkeling.

“Dat HTCE op mijn visitekaartje staat is als een wereldwijde steunbetuiging”

Op de High Tech Campus in Eindhoven werken meer dan 12.000 mensen van 85 verschillende nationaliteiten
Foto: Bart van Overbeeke

Een van de succesverhalen op de Campus is LifeSense Group, een technologieontwikkelingsbedrijf dat draagbare producten voor gezondheidstoepassingen creëert, waaronder Carin – het product dat vrouwen helpt urineverlies tegen te gaan. Het bedrijf is afgesplitst van Holst Centre, een R&D-centrum dat technologieën ontwikkelt voor draadloze autonome sensortechnologieën en flexibele elektronica met als doel “bij te dragen aan het beantwoorden van wereldwijde maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheidszorg, levensstijl, duurzaamheid en het internet-of-things”.

Valer Pop, CEO van LifeSense Group, noemt HTCE als de nummer één locatie ter wereld voor hem en zijn bedrijf: “Dat HTCE op mijn visitekaartje staat helpt enorm bij het sluiten van deals in de VS, Japan of elders in de wereld. Het is als een steunbetuiging: mensen vertrouwen me gewoon als ik zeg dat LifeSense is gevestigd op deze campus met zijn wereldwijde reputatie, sinds Philips hier veel van zijn succesvolle producten heeft gemaakt.”

De campus doet er alles aan om de wereld te laten meegenieten van deze community van knappe koppen. Zo zijn er zo’n 200 evenementen per jaar, vaak gerelateerd aan de aanwezige kennis. CEO’s van alle bedrijven krijgen maandelijks een nieuwsbrief waar alle evenementen in staan. Daar komen dan mensen vanuit alle disciplines op af. “Ik ga vaak naar businessactiviteiten die de campus organiseert”, vertelt Martijn van der Linden van NXP. “Een open dag, een lezing. Ik kom er collega’s van andere bedrijven tegen en omdat je allemaal in dezelfde onderwerpen bent geïnteresseerd, ontstaat er al heel snel een gesprek, en er worden verbindingen gelegd.” Die evenementen worden niet alleen gehouden om de bestaande bedrijven tevreden te houden. Het is ook een effectief marketingmiddel om nieuwe bedrijven aan te trekken. De Vocht: “Een efficiënte manier om potentiële nieuwe buren met ons kennis te laten maken.”

Kijk voor meer informatie op:

Kopieer de tekst van dit verhaal

Met één druk op de knop kopieer je gratis de volledige tekst van dit verhaal

Deze pagina delen

Ken je anderen die deze pagina ook kunnen waarderen?

Andere verhalen uit het thema Vitale leefomgeving, AI, data & digitalisering, Duurzame economie en New Dutch