Net zo snel elektrisch laden als gewoon tanken. Dat lijkt een utopie, maar die uitdaging gaat het Brabantse studententeam InMotion graag aan. Hun droom is het weghalen van de laatste grote barrière om elektrisch te rijden: de lange laadtijd. En dat lijkt te lukken...
Op de Automotive Campus in Brabant werkt studententeam InMotion aan een snelladende raceauto. Met hun technologie hoopt het de laatste hindernis weg te nemen voor de gewone automobilist om ook elektrisch te gaan rijden. Lynn van Mourik, HR en Marketing manager InMotion en student BSc Industrial Engineering aan de Technische Universiteit Eindhoven: “Mijn team wil meewerken aan een duurzamere toekomst door het elektrisch rijden te stimuleren. Daarom is InMotion bezig elektrisch laden net zo snel en makkelijk te maken als tanken. Wij noemen dit ‘Electric Refueling’.”
Maar liefst 13% van de CO2 wordt uitgestoten door wegtransport. Als je daar een verschil kunt maken, is het direct een groot verschil. Elektrisch rijden wordt steeds populairder, maar het bereikt nog niet de grote massa om echt een grote impact te kunnen maken. Daarvoor moeten barrières weggenomen worden: met het versnellen van de laadtijd door InMotion lijkt hiermee een goede start te zijn gemaakt.
De eerste elektrische raceauto kon qua snelheid weliswaar concurreren met normale raceauto’s, maar kon slechts drie rondjes rijden. Daarna moest hij 45 minuten laden en een tijd stilstaan, omdat hij zo warm was geworden. InMotions Revolution is een endurance racecar, gemaakt om heel erg lang te rijden en met de focus op snelladen. Vorig jaar lukte het om de Revolution binnen 12 minuten op te laden van 20% naar 80% SoC (State of Charge, het percentage dat de accu geladen is). Dat is bijna twee keer korter dan de snelst ladende personenauto! Maar ze zijn er nog niet: InMotion wil de laadtijd verder verkorten tot enkele minuten. Een enorme uitdaging, maar niet één die het team uit de weg gaat.
De innovatie ligt in het batterijpakket. Door warmte uit het batterijpakket weg te nemen, creëer je omstandigheden waarin de accu optimaal laadt. Om de opwarming van de batterijen te verminderen, ontwikkelden de studenten een methode waarbij batterijcellen in groepen worden gekoeld. Lynn van Mourik: “Door energie in een batterij te stoppen tijdens het opladen, wordt hij warmer. Als de temperatuur te hoog wordt, zegt de batterij: ‘stop, ik ben te warm’. Een oververhitte batterij verliest capaciteit en dus bereik. In een batterijpakket zitten modules en in die modules zitten cellen. Wij koelen nu die modules - pakketten van 12 cellen - waardoor deze constanter en sneller kunnen laden. De volgende stap is om elke cel afzonderlijk te koelen en zo de laadtijd nog verder terug te brengen. Het is een hele wiskundesom, maar onze engineers zijn ermee bezig om die op te lossen.”
Automotive is een verzamelnaam voor bedrijven die werkzaam zijn in de productie en verkoop van automobielen. Het woord is ontstaan uit het Griekse woord ‘autos’ (zelf) en het Latijnse woord ‘motivus’ (beweging). Op de Automotive Campus in Brabant werken meer dan 1.250 mensen - waaronder zo’n 600 studenten - aan de mobiliteitsoplossingen van de toekomst. In amper vijftien jaar tijd is de campus uitgegroeid tot dé nationale en internationale hotspot op het gebied van green mobility en smart mobility. Nergens ter wereld komen zo veel hoogwaardige testfaciliteiten en onderzoekslaboratoria op het gebied van mobiliteit samen. Logisch dus dat het studententeam InMotion zich hier heeft gevestigd. De bedrijven delen niet alleen hun branche, maar hebben ook eenzelfde visie. Ewout Timmermans, Teammanager InMotion en student MSc Innovation Sciences aan de Technische Universiteit Eindhoven: “Het is een fijne omgeving van brainstormen, sparren, kennis uitwisselen en samenwerken. We hebben allemaal dezelfde focus, namelijk een duurzamere toekomst via innovatieve technieken en oplossingen in de automotive industrie. De campus dient als community. We zijn geen concurrenten, maar partners. Door samen te werken en te delen ontstaan er nieuwe innovaties. Onze buren ELEO Technologies (high performance batteries) en Lightyear (solar electric vehicle) zijn net als wij bezig met elektrische voertuigen. ELEO heeft al veel expertise voor de modules die wij aan het maken zijn, dus er wordt veel kennis én gereedschap uitgewisseld.”
Studententeam InMotion wil de energietransitie in de automotive industrie versnellen, maar waarom dan de keus voor een raceauto? Ewout Timmermans: “In de racerij wordt er tot op de limiet gereden. Wij willen ook tot op de limiet laden. Op dit moment is onze mooiste innovatie dat we in twaalf minuten ’s werelds eerste Le Mans-prototype 3 auto kunnen opladen. Door de betrouwbaarheid van onze techniek te testen in de racerij, testen we hem direct in een van de zwaarste omstandigheden. Als snel laden in de endurance races mogelijk is, zal deze technologie in elke toepassing in de automotive industrie mogelijk zijn. Het is de perfecte showcase.” Wil je opvallen, dan moet je ook een groot publiek bereiken, moet het team gedacht hebben. Voor het showcasen koos het team een van de grootste sportevenementen van Europa. Op de 24 uur van Le Mans komen zo’n 260.000 toeschouwers af en er kijken bijna 200 miljoen mensen naar de race op tv.
Met hun unieke raceauto’s hoopt InMotion studenten, bedrijven en maatschappij te inspireren en daarmee de energietransitie in de automotive industrie te versnellen. Lynn van Mourik: “We zoeken de limieten op met onze laadtijd en schudden daarmee andere partijen wakker. De industrie is al flink met snel laden bezig. Goed om te zien, maar het zou fijn zijn als deze techniek ook beschikbaar wordt voor de elektrische auto van de gewone man. Als wij dit als studenten kunnen, waarom zouden de supergrote bedrijven met veel geld dit dan niet voor de normale elektrische auto kunnen realiseren?”
Tien jaar geleden begon een studententeam met een droom om de meest innovatieve raceauto ter wereld te bouwen. Het werd een raceauto op bio-ethanol, helemaal hip en happening destijds. Inmiddels heeft InMotion zich toegelegd op de elektrische raceauto waarmee veel ronde-records werden gebroken. De focus ligt niet alleen op de snelheid van hun elektrische raceauto, maar ze willen ook een raceauto die lang kan rijden en snel kan laden. Uiteindelijk is het doel om de laadtijd te reduceren tot dezelfde tijdsduur die er nodig is om een traditionele brandstof-auto vol te tanken. Het team bestaat uit fulltime en parttime leden en stagiaires vanuit verschillende disciplines en opleidingen zoals de TU/e, Fontys Hogeschool en Universiteit Tilburg.
Met één druk op de knop kopieer je gratis de volledige tekst van dit verhaal