Met competitief spelen van computerspellen weten merken, sportorganisaties en steden jongeren aan zich te binden. Naar verwachting gaan esports de komende jaren in Brabant exploderen.
Hoe bereik je jongeren en hoe bind je ze langdurig aan je merk, je sportorganisatie of je community? Een belangrijk antwoord zijn esports, het competitief spelen van computerspellen. Esports zijn enorm in opkomst in Brabant en worden volgens lector en esports-specialist Ruben Been nog veel omvangrijker. “Over tien jaar zijn esports groter dan voetbal.”
In Eindhoven is op Strijp-S onlangs de eerste Active Esports Arena ter wereld geopend, waar deelnemers tegelijk gamen en sporten. Via een sportharnas met sensoren en een virtual reality-headset werken spelers zich met hun hele lijf in het zweet om in de virtuele wereld punten te scoren.
Het publiek kan hun verrichtingen volgen op grote schermen, die een futuristische aanblik geven. Omdat de spelers soms de raarste bewegingen maken, heeft deze esport een hoge attractiewaarde voor het publiek. De competities zijn dus zeker niet alleen via beeldschermen te volgen, maar vinden voor een groot deel ook plaats in hallen en arena’s.
“Esports beoefen je thuis, maar er zit een grote sociale kant aan”, zegt Ruben Been. Hij is oprichter van mCon esports, een van de grootste esportclubs van de Benelux. Het hoofdkwartier van dit bedrijf zit in Breda. “Want al spelen de gamers online, het is ook leuk om bij elkaar te komen en het zelf mee te maken. Er zitten heel veel kansen in esports, omdat het competitief is en sociale interactie vraagt.”
In 2018 telde Nederland ruim 1,8 miljoen bezoekers die online esports-competities volgden.
Bekende esports zijn League of Legends, Counter-Strike GO, FIFA, Rocket League, Super Smash Bros. Ultimate, Overwatch en Fortnite. Via een eigen videokanaal op Twitch kan iedereen deze spellen uitzenden en daarbij een publiek verzamelen.
“Esports zijn met een snelle opmars bezig”, zegt Been. “Er is een volwaardige markt aan het ontstaan.” Wereldwijd gaat er steeds meer geld in om. De Berkeley Economic Review berichtte dat esports in 2018 een publiek bereikte van 380 miljoen kijkers met verwachte opbrengsten van 1,4 miljard dollar voor de game-industrie.
Nu fysieke afstand houden belangrijk is geworden in het dagelijkse leven, wordt meer dan ooit contact gemaakt via online kanalen. Toen de scholen wekenlang dicht waren en buitenshuis chillen aan strenge regels onderworpen waren, hakte dat er enorm in voor jongeren. In deze periode ging één activiteit gewoon door: online competitief gamen. De gemeente Breda en Breda Actief bedachten daarom een online voetbaltoernooi, de #StayHome Breda Cup. Jongeren uit Breda met een PlayStation 4 lieten hier online hun beste kunsten zien.
Beens bedrijf mCon esports was de organisator van deze Bredacup. “Zeker in coronatijd zit er veel potentie in esport”, zegt Been. “Jongeren kijken geen tv meer. Ze zijn hoofdzakelijk nog te vinden op Youtube en Twitch. Merken maar ook gemeenten hebben ontdekt dat je met esports toch deze jongere doelgroepen kunt bereiken.”
Esports draaien om veel actie en interactie, zowel online als offline. En dat is volgens Been ook hun enorme aantrekkingskracht. “Bij voetbal kunnen er minuten voorbijgaan zonder echte actie. Bij esports is om de paar seconden wel een nieuwe actie. Het is dus heel spectaculair. Daarnaast is er heel veel waardering voor elkaar. Iedereen kent elkaar; het is een hechte community.”
In Breda gebeurt nog meer. Want Breda University of Applied Sciences is de eerste instelling in het Nederlandse hoger onderwijs dat professionals opleidt voor Esports Event & Media Management. Dat sluit aan op de expertise die BUAS al in huis heeft op het gebied van games, conceptontwikkeling, imagineering, experience design en event management. Nu betreft het nog een minor, maar de komende jaren zal het een aparte specialisatie worden.
“Door de sterke opkomst van esports is er grote behoefte aan professionals die de sector van binnen en buiten kennen”, zegt Been, die zelf ook lector is bij deze opleiding. “Deze studenten kunnen straks aan de slag als manager, coach of eventorganisator in de esportwereld.”
Breda University of Applied Sciences verankert deze specialisatie in een leeromgeving waarin studenten, kennisinstellingen en bedrijven kennis uitwisselen en nieuwe innovaties ontwikkelen. Bedrijven treden op als partner in deze learning community.
Bedrijven op het gebied van high tech en ICT hebben enorm veel behoefte aan jongeren die de nieuwste technologieën in de vingers hebben. Esports bieden interessante ingangen om 21st century skills aan te leren bij studenten. “Esporters brengen veel tijd door in een digitale omgeving en komen daardoor snel in aanraking met de nieuwste technologieën.”
Dat esports in Brabant opvallend goed op de kaart staan, blijkt ook uit de voortrekkersrol van voetbalclub PSV. PSV Esports ging in 2016 van start als de virtuele voetbaltak van de
Eindhovense topclub. Inmiddels heeft PSV twee esporters en een esports-coach op de loonlijst staan, die op nationaal en internationaal niveau uitkomen op grote FIFA-toernooien.
Deze esporters dienen niet alleen PSV op een zo hoog mogelijk niveau te vertegenwoordigen, maar spelen ook FIFA met de fans. Daarmee zetten zij zich direct in voor nauwe banden met de jongere doelgroep.
Het gaat hierbij mentaal en fysiek om topsport, of beter gezegd top-esport. De games die tot de esports gerekend worden, vereisen namelijk veel tactisch en strategisch inzicht. Deelnemers moeten er serieus voor trainen, optimaal reactievermogen aan de dag leggen en een enorm goede hand-oog-coördinatie hebben.
Esports passen daarom niet in de categorieën sport of denksport, vindt Ruben Been. “Het is echt een aparte categorie, waarbij een grote geluksfactor ‘not done’ is. Het is skill based, dus een speler onderscheidt zich met vaardigheden en kennis.”
Grote spelers hebben allemaal een personal trainer en zijn dagelijks aan het trainen om hun prestaties te verbeteren. Internationale topteams leven zelfs bij elkaar in een teamhuis, waar ze speciale voedingsbegeleiding en andere support krijgen.
Als eerste Nederlandse voetbalclub is PSV inmiddels ook actief op het gebied van twee andere esports, namelijk League of Legends en Exodus Burned. Daarmee slaat de voetbalclub ook de brug naar jongeren wiens interesse breder is dan voetbal. “Met het oog op de vergrijzing in de stadions is dit een interessante manier om nieuwe mensen aan de club te binden en uiteindelijk naar de stadions te krijgen”, zegt Been.
Met Exodus Burned slaat PSV een nieuwe weg in op het gebied van active esports, waarbij sporters ook echt uit hun stoel komen. Dat sluit aan bij de sociaal-maatschappelijke doelstelling van PSV om mensen tot meer beweging te stimuleren. PSV wil bovendien met andere grote voetbalclubs een Europese competitie opzetten voor active esports.
PSV geeft hiermee zijn eigen partners en sponsors ook nieuwe mogelijkheden om deze doelgroep te bereiken. Veel gamers hebben een technische of IT-achtergrond. PSV hoopt de verbinding tot stand te brengen tussen deze gamers en bedrijven in de regio Brainport Eindhoven, die juist naar deze talenten op zoek zijn.
De komende jaren zal er nog veel meer geld omgaan in esports. Steeds meer merken gaan over tot sponsoring, zoals Mercedes. Voor deze merken bieden events uitgelezen kansen om whizzkids aan zich te binden.
“Eerst waren alleen computer-gerelateerde bedrijven partner voor esports, maar nu stappen ook steeds meer branchevreemde merken erin”, ziet Been. “Zij zien grote kansen om doelgroepen te bereiken waar ze anders geen toegang toe hebben.”
Ook gemeenten zien nieuwe mogelijkheden in esports. Rotterdam wil zich als esports-hoofdstad van Nederland profileren, terwijl Breda de lijst wil aanvoeren op het gebied van educatie en esports.
Hoewel esports online op elke plek en elk tijdstip beoefend kunnen worden, blijven fysieke locaties in de esports-wereld van belang. Zo zijn er naast nationale en internationale teams ook teams die regionaal georganiseerd zijn.
Voorbeelden zijn de studententeams E.S.E.V. Zephyr in Eindhoven en TSEA Link in Tilburg. "Deze esportclubs richten zich op gamers uit een bepaalde stad of omgeving. Dit zorgt voor meer lokale betrokkenheid en maakt sociale interactie, zowel online als offline. Bovendien is het gaaf als je jouw stad mag vertegenwoordigen".
Vanuit zijn kantoor bij Dutch Game Garden in Breda heeft Been zijn eigen bedrijf mCon esports groot gemaakt. Daarnaast heeft hij ook Breda Guardians opgericht. Deze recreatieve esportclub richt zich op gamers uit Breda en omgeving en is dus echt op een stad gericht.
Fans zijn essentieel voor iedere sport, want als er niemand meeleeft heeft sport geen bestaansrecht. En dat geldt ook voor esports. Voor de toekomst voorziet Been dat iedere stad een eigen esport-topteam heeft, net zoals iedere stad nu zijn eigen voetbalclub op handen draagt.
Hij voorspelt een grote wisselwerking tussen deze esportclubs, steden en opleidingen, net zoals in Amerika het onderwijs een belangrijke rol speelt als toeleverancier aan sportteams. “Dit gaat de komende jaren exploderen.”
Met één druk op de knop kopieer je gratis de volledige tekst van dit verhaal