Placemaking kan een fikse versterking van je regiomerk opleveren. Een stad die zichzelf ‘rauw’ noemt, zou niet de hele stad tot keurig aangeharkte ‘vinex-locatie’ moeten maken.
Kijk naar Tilburg, waar de spoorzone duidelijk het rauwere deel van de Tilburgse identiteit laat zien. Met veel ruimte voor sociale initiatieven, een ander duidelijk kenmerk van Tilburg. Breda wil de groenste binnenstad zijn en focust dus op aanleg, behoud en onderhoud van parken en groenvoorzieningen.
Strijp-S met een duidelijke focus op creativiteit en de High Tech Campus ondersteunen de Eindhovense waarden van design, techniek en kennis. En om net als Den Bosch de beste fietsstad van het land te worden, moet je ook zorgen dat je fysieke ruimte gemaakt is op fietsers - denk aan het aanleggen van fietssnelpaden en voorrang voor fietsers.
Hoe sterker je je fysieke ruimte laat aansluiten op je gekozen merkwaarden, deste beter deze ook landen in de beleving van bewoner, bezoeker en bedrijven.
In Brabant is in samenwerking met tal van partners, waaronder ontwikkelings-maatschappijen, campussen en citymarketeers, voor een drietal kernwaarden gekozen. Deze laten de kracht van de Brabantse identiteit zien en draaien om ons vermogen om buiten de lijntjes te durven kleuren (wat leidt tot innovatie), van nature de samenwerking met elkaar te zoeken en natuurlijk het warme bourgondische karakter waar Brabant om bekend staat. Als team Brabant Branding werken we er hard aan om dit karakter steeds eenduidiger naar buiten te brengen, zie ook het interview van mijn collega Gwen Zuring voor The Place Brand Observer hierover.
En nou zat ik mij zo af te vragen: welke rol kan placemaking spelen bij het versterken van deze drie gekozen Brabantse waarden…
Eerst maar eens kijken wat we al hebben in de fysieke ruimte. Een aantal dingen springt meteen in het oog: een hele mooie balans tussen groen/natuur en prettig leefbare, gezellige steden. Stad en natuur zijn altijd op een steenworp afstand. (Als je tenminste een beetje ferm kunt werpen natuurlijk. ;-)) En: Brabant heeft de hoogste (open-innovatie) campusdichtheid van Nederland. Dat laatste lijkt me een evidente fysieke onderstreping van onze kernwaarden: in openheid samenwerken voor innovatie. Ook de manier hoe Brabant met erfgoed omgaat, laat de Brabantse waarden goed zien: samen ideeën bedenken en uitvoeren, om prachtige historische locaties te behouden voor de toekomst.
En dan natuurlijk de vraag: hoe kun je door placemaking nog beter sturen op een sterk merk Brabant? Zo, dat het recht doet aan de eigen identiteit van de verschillende steden en tegelijkertijd het verbindende, vernieuwende Brabantse karakter tot uiting brengt. Waarbij in acht genomen dat de Provincie Noord-Brabant natuurlijk bij lange na niet de eigenaar is van alle Brabantse grond en dus ook niet zomaar kan beslissen over aanpassingen in de fysieke ruimte. We kunnen bijvoorbeeld wel meer iconische gebouwen of meer graffiti willen, maar als je er geen eigen grond of muren voor hebt wordt dat wel lastiger.
En dat allemaal gezegd hebbend, leg ik de vraag graag aan dit professionele publiek voor: wat zouden volgens jou de beste elementen zijn voor de fysieke omgeving, die het Brabantse merk het beste laden?