Skip to Content
De Efteling is een populair attractiepark in Brabant
  • Nieuws 24-03-2021

Merk 'Brabant' iets zelfverzekerder en ruiger geworden

Opnieuw zijn er voor Brabant mooie conclusies te trekken uit de tweede ronde van het Steden en Streken Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Consultancy. Noord-Brabant heeft, ondanks de corona-uitbraak, de positie als sterkste provinciemerk van Nederland onder volwassenen in 2021 geconsolideerd.

Merk 'Brabant' iets zelfverzekerder en ruiger geworden

Onder jongeren (12-18 jaar) staat Brabant op de derde plaats. Inwoners van Brabant zetten de provincie op de derde plek op de ranglijst van sterkste van de twaalf provincies.

Ten opzichte van de andere provincies heeft Noord-Brabant zijn positie onder bewoners in de coronaperiode verbeterd; in vergelijking met 2019 is Noord-Brabant drie posities gestegen op de merkkrachtranglijst.

Merkpersoonlijkheid

Qua merkpersoonlijkheid wordt Brabant vooral sympathiek, opgewekt en zacht en goedig genoemd. Welke 'prestaties' springen eruit? Een prettige sfeer, goede horeca-, uitgaans- en winkelgelegenheden, gekoppeld aan een groene omgeving en aantrekkelijke recreatiegebieden, waar goede mogelijkheden zijn om te wandelen, fietsen en een (korte) vakantie te houden.

Ingredient brands

Er is ook een analyse gedaan op de zogenaamde 'ingredient brands'. Dat zijn merken die binnen een sector spontaan genoemd worden door respondenten in het algemeen, en gekoppeld aan een specifieke regio. Vooral in de sport- en cultuursector zitten veel Brabantse merken. Maar het sterkste Brabantse merk? De Efteling!