Skip to Content
  • Blog 02-06-2020

Regiobranding in corona-tijd

Gwen Zuring Manager Brabant Branding

Gwen Zuring

Het zal niemand ontgaan zijn dat het corona-virus een enorme impact heeft op de hele wereld. In Nederland is de grote uitbraak gestart in Brabant. De gevolgen zijn immens, op allerlei gebieden en over de hele wereld.

Van alle problemen die dit met zich meebrengt is de zorg over het effect op het imago van Brabant een ‘minor detail’. Toch is het vanuit het vak van place brand management interessant om te bekijken wat de gevolgen zijn voor Brabant: wat doet zo’n immense crisis met het imago van onze regio? 

Top kennis- en innovatieregio

Brabant staat bekend om haar (open) innovatiekracht en het sterke ondernemersklimaat. In deze regio worden slimme oplossingen voor wereldse uitdagingen bedacht in de acht open-innovatiecampussen die de regio rijk is. Brabant is voorloper in big data, heeft een toppositie in de Europese HTSM-sector (HTSM) en loopt voorop in slimme en duurzame mobiliteit. Als logistieke hotspot nemen we een sterke positie in, en we zijn hard op weg om een internationaal erkend medisch-technologisch cluster te worden. Brabant staat ook bekend als bourgondisch en gezellig, een regio waar mensen graag vertoeven. Waar de Brabanders liefst sámen, met elkaar en met anderen, hard werken en samen genieten. En juist dat fysiek ‘samen’, dat gaat nu niet…

Zelfbeeld

De corona-crisis maakt dat het beeld dat de Brabanders zélf hebben bij de eigen regio, negatiever kleurt dan in betere tijden. Dat negatievere zelfbeeld kan vervolgens een negatief effect hebben op het zogenaamde ‘ontvangen beeld’, het beeld dat anderen hebben van Brabant. Het imago verandert dus niet direct, maar viahet zelfbeeld. En dáár hebben we als Brabanders zelf dus invloed op. Juist nú is het belangrijk om de focus te leggen op het zelfbeeld, op het beeld over Brabant bij de Brabander zelf. 

Trots

We blijven doen wat we doen, op de manier zoals we dat altijd doen: unconventional, collaborative en immersive. Het is, juist nu, belangrijk om vast te houden aan deze merkwaarden. We zijn er ook trots op, we zijn wie we zijn. De manier waarop we die waarden nu ‘lading’ geven stemmen we goed af op de huidige situatie. 

We verscherpen de focus naar de doelgroep Brabant en de Brabander zelf. We ontwikkelen een aantal nieuwe activiteiten om het zelfbeeld van de Brabander positief te houden of te krijgen. Niet met grootse campagnes, maar met het ‘vieren’ van de creativiteit en de initiatieven die in de eigen regio ontstaan. De ‘samen de schouders eronder’ initiatieven en het elkaar helpen, samenwerken, nieuwe manieren vinden om dingen te bereiken. Dat alles levert een gevoel van trots op. Juist dát is nu belangrijk, en heeft een breed positief effect, óók op mensen buiten Brabant en daarmee op het imago.

Veerkracht en samenwerking

Deze aanpak heeft al geresulteerd in www.dasliefbrabant.nl. De activiteiten die Brabant Branding daar bundelt, onderstrepen de Brabantse merkwaarden en laten goed zien dat Brabant een veerkrachtige, samenwerkende regio is.

De crisis zal, zeker in specifieke markten, zeer wel merkbaar zijn. Dat geldt voor álle regio’s in Nederland. Of het imago van Brabant negatiever dan andere regio’s wordt beïnvloed doordat corona in Nederland hier begon, dat is lastig te zeggen. Ik geloof echter wel dat een eventueel negatief effect op het imago snel weer zal ‘terugveren’. Brabant is immers een sterk merk, en een sterk merk kan tegen een stootje!