Skip to Content
  • Blog 18-02-2020

Place branding: hoe versterken events en congressen mijn merk?

Sandy van den Hoogen Brandmanager

Sandy van den Hoogen

Wanneer is een congres of evenement ‘goed’ voor je stad of regio? Als het veel geld in het laatje brengt? Als de horeca en de lokale middenstand goede zaken doen, doordat er veel bezoekers zijn?

Dat zie je wel vaak terug in de media: evenement X heeft zoveel euro gekost, en zoveel euro opgeleverd. En dan maar hopen dat de media dat niet te negatief framen… Vaak maken steden en provincies ook die afweging: wat gaat het kosten om het evenement te ‘hosten’ en wat levert het in euro’s op? Waarbij de economische effecten van evenementen vaak (vooraf) overschat worden. Maar een minstens zo belangrijk argument bij het aantrekken van evenementen, is de invloed die een event heeft (of kan hebben) op het imago van je stad of regio.

Profielversterkend

Een evenement dat naadloos aansluit bij de merkwaarden van je stad of regio bevestigt of versterkt het imago (handig trouwens als het event zélf ook on-brand is, anders sla je de plank alsnog mis…). Voor de bezoekers, maar ook voor een bredere doelgroep, voelt het een soort van logisch dat een evenement over smart mobility (i.c. het ITS European Congress) plaatsvindt in de regio die vooroploopt op dat gebied: Brainport Eindhoven. En het ITS Congress levert daarmee weer een bijdrage aan het imago van Brainport. Win-win dus. En zo heeft Tilburg deze zomer een groot urban sports event op het programma, mede omdát de sport, de cultuur en de urban lifestyle passen bij Tilburg en Brabant: innovatief, ambitieus, creatief, ‘pielen en proberen’, meeslepend.

Bleisure-toerist

Zoek dus naar events die, naast potentiële winst in euro’s, iets opleveren voor je imago. Welke (inter)nationale events zijn er op díe terreinen waar je als stad of streek sterk in bent? Kun je ze, op basis van wat jij te bieden hebt, overhalen om te verkassen? Ook een congresorganisatie spint garen bij een locatie die haar past als een warme jas. En waar de bezoekers een omgeving ervaren die aansluit bij hun interesses. Dan wordt de zakelijke bezoeker, die overigens tot wel drie keer zoveel geld besteedt als de leisure-toerist, een warme ambassadeur voor je stad of regio. En komt misschien nog eens terug als toerist. Een regionaal convention bureau of (grote) evenementenorganisatie kent de merkwaarden, én de congresmarkt. Zij kunnen je regio positioneren als interessant voor (ook) zakelijk bezoek.

Tweaken

Als je als stad al passende evenementen binnen je grenzen hébt, kijk dan of ze meer te benutten zijn voor versterking van je imago. Bijvoorbeeld door de impact in de media te vergroten, of door het concept nét een beetje meer in je (merk)straatje te laten passen. Zo klinkt ‘Bloemencorso’ niet heel innovatief of technisch, maar is dat van Zundert wél het grootste corso ter wereld, door vrijwilligers gedragen en dat al meer dan 80 jaar: een icoon dus, en passend bij Brabant.

Lange adem

En: hou vol! Een gewenst imago vestig je niet in een jaar (of tien..), ook een evenement is niet vanaf de 1e editie precies wat je voor ogen hebt. Neem de Den Bosch Data Week bijvoorbeeld: perfect passend bij de ambities van Den Bosch en Brabant, vanaf de start in 2018 succesvol en bezig uit te groeien tot hét big data event van Nederland.

Winst

Kortom: als je als evenementenorganisatie, convention bureau of citymarketingclub de merkwaarden gebruikt bij de keuze voor bepaalde evenementen, snijdt het mes aan twee kanten. Congressen en evenementen landen op een passende plek, trekken makkelijker de gewenste bezoeker, versterken het imago van de regio, en leveren uiteindelijk misschien ook nog wel winst op in euro’s :-). Wil je meer informatie of hier eens over doorpraten? Neem gerust contact op met mij of een van mijn Brabantse collega’s! Ken je iemand voor wie dit ook interessant is, tag hem/haar dan hieronder.