“Niet doen. Kost vooral een hoop (belasting)geld.” Een vaak gehoorde opmerking. Toch is dat niet helemaal waar. Ja, dat van dat geld wel trouwens; het vraagt inderdaad vaak een flinke investering.
Op de eerste plaats moet je als stad of regio een berg werk verzetten om het evenement naar je tóe te halen, bijvoorbeeld voor het maken van een lijvig bidbook. En ten tweede moet het evenement zélf dan uiteraard aan alle criteria voldoen die het evenement stelt, moet je stad in stijl worden aangekleed met de juiste accessoires, moeten er side-events worden georganiseerd voor verschillende doelgroepen, hotemetoten gefêteerd, etc. De vraag is of je dat geld allemaal wel terugverdient.
Toch kan het lonen om er juist wél voor te gaan. Of er economisch gezien al dan niet winst wordt gemaakt is namelijk maar één kant van de medaille. Het kan heel lucratief zijn voor je imago als regio of stad. Maar alleen als je een sportevenement binnenhaalt dat bij je past. Schaatsen kun je hard proberen een Brabantse sport te maken, maar dat past als sport veel beter bij Friesland. Niet doen dus.
En daar is dan binnenkort de Vuelta. De Spaanse wielerronde, die in Utrecht start, en daarna twee etappes in Brabant kent. Naast dat Spanje en Brabant historisch gezien een bijzondere band hebben, kun je je afvragen waarom in hemelsnaam een Spaanse wielerronde in Nederland start. En waarom Brabant daarin investeert (evenals Utrecht overigens, maar hun afwegingen zijn mij niet bekend). Ofwel: past de Vuelta als evenement, bij Brabant? De wielersport in elk geval wél.
Van oudsher met name in West-Brabant zo gegroeid: door de wind in de uitgestrekte polders was het de ideale omgeving om een goede renner te worden. Ook armoede speelde een rol: men had weinig geld, en de fiets was goedkoop vervoer. Kortom: ze maakten van de nood een deugd en nu is het de topsport die het is. Niet van de ene op de andere dag, maar met steeds nieuwe innovaties, doorzettingsvermogen en samenwerking.
De Vuelta anno 2020 is heel goed te koppelen aan huidige thema’s als duurzame mobiliteit en gezond stedelijk leven. Door die koppeling voor de inwoners ook echt te máken, en dat uit te dragen, heeft het evenement meerwaarde voor het imago van je stad of regio. Ook nadat de Vuelta-karavaan weer vertrokken is, beklijft de boodschap dat het plezier en succes hand in hand gaan in Brabant.
En een Swim Cup in Eindhoven dan? Dat kan natuurlijk alleen omdat daar een van ’s werelds meest innovatieve zwemstadions gebouwd is, het Pieter van den Hoogenband Zwemstadion. Klopt. Brabant kent niet zoveel topzwemmers dóór dat zwemstadion; er staat een topstadion doordat de sportsector en bedrijven in Brabant gezamenlijk samen hun schouders zetten onder innovaties in de sport. Een groot, internationaal zwem-event past dus bij Brabant.
En een wat nieuwere loot aan de boom: urban sports. Een sport, en een cultuur, die uitstekend past bij de Brabantse merkwaarden: creatief, ‘pielen en proberen’, ambitieus, op zoek naar verandering, meeslepend. Daarom landt in maart 2020 het NK Skateboarden in het Ladybird Skatepark in Tilburg. De urban cultuur is inmiddels stevig genesteld in met name de Brabantse steden, en vooral in de spoorzones.
Evenementen die passen bij je identiteit, kunnen je imago versterken. Zeker als het evenementen zijn met een groot bereik, live en via Studio Sport of andere kanalen. Waar zeer regelmatig Brabantse Olympische medailles uit voortkomen. En zeg nou zelf: dat mag toch wat kosten?