De afgelopen jaren is er heel wat te doen geweest in en over Brabant. Niet alleen de recente corona-crisis die via Brabant Nederland in zijn greep kreeg.
Maar ook daarvóór kwam Brabant niet altijd even positief in het nieuws. De stikstofproblematiek, de Q-koorts die hier ook harder toesloeg dan elders, de artikelen over ondermijnende criminaliteit, de perikelen in het provinciaal bestuur, de boerenprotesten op het voorplein van het provinciehuis. Je zou voor minder een slechte naam krijgen.
Toch lijkt het met de invloed van dit alles op het imago van de regio Brabant mee te vallen. Gezien de reacties van, met name, Brabanders op de tweet van Roos Vonk, is de Brabander zélf in elk geval positief over de regio en trots op het Brabanderschap en het Brabantse land. Misschien niet representatief , maar toch minstens indicatief voor het feit dat ‘Brabant’ een sterk merk is.
En daar ben ik trots op. Want dat is mede het resultaat van de gezamenlijke inspanning van het hechte netwerk van partners die allemaal belang hebben bij een sterk merk Brabant, en daar in hun eigen communicatie en marketing op inhaken. Ze sluiten waar dat kan aan bij de Brabantse merkwaarden, waardoor we samen bouwen aan dat sterke merk.
En dat werpt nu zijn vruchten af: na een enorme dip qua berichtgeving over Brabant, met een negatief sentiment, zien we dat de positieve berichtgeving inmiddels alweer terug is op het oude niveau. Dat verbaast ons niet: een sterk merk kan tegen een stootje, en veert sneller weer terug dan een zwakker merk. Het bevestigt ook dat de drie jaar geleden ontwikkelde strategie van sámen bouwen, kiezen voor place brand management, de juiste keuze is geweest.
Lof en hulde ook voor het provinciale bestuur dat destijds durfde te kiezen voor deze onconventionele, en voor hen onbekende, strategie. Ze stemden hiermee in, in de wetenschap dat ze daarmee het stuurwiel deels uit handen gaven. Ze moesten erop vertrouwen dat de gezamenlijke partners in het Branding Netwerk Brabant over hun eigen grenzen zouden kijken, in het belang van de bredere regio. Met merkwaarden die door die regio zijn gekozen en vastgesteld, en waar het provinciaal bestuur geen zeggenschap over hadden. Ook dát bewijst voor mij dat Brabant een prachtige, eigenzinnige regio is waar ruimte is voor een vernieuwende aanpak. En waar samenwerking de basis vormt voor succes. Nu die aanpak blijkt te werken, wordt snel vergeten dat place brand management iets is waar vele mensen in Brabant elke dag hard aan werken. Onzichtbaar soms (want geen grote campagnes), maar met een groot Brabants hart. Daar ben ik trots op! Een dikke pluim voor alle mensen in het Branding Netwerk Brabant en hun collega’s ‘op locatie’.
Een sterk merk, een positief imago: dat bouw je niet in crisistijd. Daar werk je continu aan, zodat het in tijden van nood tegen een stootje kan. Dat sterke merk ís Brabant, door alle (gezamenlijke) inspanningen van de afgelopen jaren.